چگونه رنگ ها درک فضاهای داخلی را تغییر میدهند؟

23 بازدید

چگونه رنگ ها درک فضاهای داخلی را تغییر میدهند؟

در این مقاله به بررسی “چگونه رنگ ها درک فضاهای داخلی را تغییر میدهند؟” می پردازیم :

انسان بیشتر وقت خود را در خانه میگذراند، مطالعات نشان میدهد که ما اکنون ۸۷٪ از زندگی خود را در خانه میگذرانیم.

محیط های خوشایند به طور مثبتی بر خلق و خو و سلامت روحی ساکنان آن تأثیر میگذارد، همانطور که مکان های ناخوشایند و کم نور میتوانند زندگی را ناخوشایند کنند. به همین دلیل است که هنر طراحی داخلی بسیار مهم است، حتی اگر توسط برخی از متخصصان غالباً امری جزئی تلقی گردد.

هنگام طراحی داخلی ، معمار قدرت تغییر متغیرهای مهمی را ، اعم از نور مصنوعی ، نور طبیعی ، نسبت ها یا تمام این عناصر، بر تجربه ای که ساکنان در یک فضا دارند اثر میگذارند.

برای ایجاد تجربه فضایی مطلوب، عناصری وجود دارند که درک یک فضا را بدون تغییر حتی یک اینچ از دیوار، تغییر می دهند. این کار را می توان با رنگ آمیزی سطوح، استفاده از مواد مختلف یا استفاده از پوشش های مختلف انجام داد.

رنگ های روشن و خنک باعث بزرگتر نشان دادن فضا میشوند. رنگ های تیره باعث میشود فضا در چشم بسته تر و کوچکتر به نظر برسد.

چیدمان رنگ ها یا بافت ها در یک محیط دورنما را تغییر میدهد، باعث میشود اتاق بلندتر ، طولانی تر ، پهن تر شود یا عناصر خاصی برجسته گردد.

در زیر ، برخی از امکانات ایجاد تغییر در محیط را فقط با استفاده از تضاد رنگها ،  بیان میکنیم:

  • بزرگتر کردن فضا

برای ایجاد حس بزرگ بودن در یک محیط،  بهترین روش استفاده از رنگ های روشن است که نور طبیعی را منعکس میکند و باعث میشود سطوح در چشم بزرگتر به نظر برسند.

 

  • فشرده سازی فضا

از طرف دیگر ، وقتی در نظر داشته باشید که اتاق کم حجم تر، کوچکتر و دنجتر به نظر برسد، انتخاب رنگ های قوی تر روی سطح دیوار میتواند به خوبی این کار را انجام دهد.

آنها بیشتر نور طبیعی را جذب میکنند و باعث ایجاد حس محصور بودن، می شوند که میتواند در موراد خاص مفید باشد.

  • پایین آوردن سقف

زمان هایی وجود دارد که پایین آوردن ارتفاع سقف میتواند فضا را دلپذیرتر کرده و حس خوشایندی ایجاد کند. وقتی آن را با رنگ تیره تر از دیوارها رنگ آمیزی یا بافت مواد را قابل مشاهده میکنید، این ویژگی باعث میشود سقف پایین تر به نظر رسد.

  • کشش فضا

در شرایط دیگر، این کاملا برعکس است. آپارتمانهایی وجود دارند که سقف های پایین آنها به فضا  احساس بسته بودن، میدهد. رنگ آمیزی دیوارها به رنگ تیره تر و سفید ماندن سقف باعث میشود که سقف بالاتر به نظر رسد.

  • پهن تر کردن فضا

رنگ آمیزی دیوار پشت و سقف به صورت همرنگ و  با رنگ های تیره تر، و روشن تر ماندن دیوارهای کناری باعث می شود فضا پهن تر و جادارتر شود.  این روشی است که به طور گسترده در راهروها یا اتاق های باریک استفاده میشود.

  • باریک کردن فضا

رنگ آمیزی دو دیوار کناری مخالف هم  با رنگ های تیره و رنگ آمیزی زمینه و سقف با رنگ های روشن ، فضا را در چشم باریک تر میکند و تناسب اتاق هایی با ابعاد نامتوازن را بهبود میبخشد.

  • کوتاه کردن فضا

اگر فضای بسیار بزرگی در خانه خود دارید و میخواهید فضای صمیمی تری داشته باشد، در تضاد با رنگ های روشن در جاهای دیگر، از رنگ های تیره روی دیوار پشتی استفاده کنید.

  • برجسته کردن یک دیوار

برای برجسته سازی یک دیوار ، توصیه می شود رنگ آن روشن تر باشد درحالی که باقی دیوارها دارای سایه های تیره تر است. این باعث میشود چشم به سمت آن جلب شود.

  • کوتاه کردن دیوارها

اگر تصمیم دارید که دیوارها کوتاه تر شوند، استفاده از سایه تیره در پایین دیوار، این کار میکند.

Rate this post

مطالب پیشنهادی

دیدگاه خود را بنویسید