روند طراحی داخلی که دهه آینده را شکل خواهد داد…

79 بازدید

روند طراحی داخلی که دهه آینده را شکل خواهد داد…

فضاهای داخلی در سال ۲۰۲۰ به دلیل آن که افراد زیادی، بیشتر وقت خود را در خانه میگذرانند، نقش اصلی را ایفا میکرد. معماران و طراحان بیشتر از مسئولیت خود در بهبود وضعیت رفاه مشتری و حتی کمک به آنها در پیشگیری از بیماری ها آگاه هستند ، چرا که در جستجوی بهترین راه حل ها برای پروژه های طراحی داخلی خود اند.

مبحث ویژه ماهانه آرک دیلی در ماه مارس به فضاهای داخلی اختصاص داشت و مقالات مرتبط با این موضوع بیش از ۱ میلیون بازدید را جمع کرد که از مرز ۲۴۰٪ تعداد بازدید از صفحه در ماه های دیگر همان دوره رد شد.

از آنجا که طراحی داخلی بیشتر مورد توجه معماران و طراحان قرار میگیرد، ما پروژه هایی را که طی سال گذشته در آرک دیلی در گروه های معماری مسکونی، طراحی داخلی و بازسازی منتشر شده است، بررسی کردیم تا ببینیم آیا تصمیمات و راه حل های طراحی وجود داشته که جدیدا پر طرفدار شده باشد و مواردی را یافتیم که می تواند برای پیش بینی نحوه توسعه فضای داخلی در دهه آینده مفید باشد.

  1. طراحی بیوفیلیک

گیاهان آپارتمانی به یک لایه کاملاً جدید در پروژه های طراحی داخلی تبدیل شده اند و گیاهان بزرگ و غول پیکر مورد توجه روزافزون هستند. در سال گذشته، یک مفهوم جدید وارد مباحث اصلی شده است: طراحی بیوفیلک. به منظور حفظ سطح مشخصی از ارتباط با طبیعت ،  طراحی بیوفیلیک قصد دارد طبیعت را به عنوان راهی برای بهبود سلامتی ، روان و به طور کلی اکوسیستم، در معماری ساختمان ادغام کند. استفاده از چوب های احیا شده، گیاهان معلق، دیوارهای سبز و سازه های بزرگ سبز از اصلی ترین موارد برجسته ای است که شاهد آن هستیم و طراحی داخلی را در دهه آینده شکل خواهد داد.

  1. مبلمان الیاف طبیعی

استفاده از الیاف طبیعی مانند چوب خیزران و حصیر در اثاثیه، در طراحی داخلی بسیار محبوب شده است. این مواد سنتی در صندلی ها، فرش ها و نورپردازی استفاده و با طراحی های مدرن تر ادغام و هماهنگ گردیده است.

  1. طرح “چاق و پفکی”

صندلی ها، میزهای قهوه، کاناپه ها و حتی لامپ ها با ایجاد ظاهری جوان ، سرگرم کننده و مدرن در محیط ، بهترین قوس های حجمشان را نمایش میدهند که ما را به دوران کودکی باز میگردانند. این مد جدید توسط مبلمان با لبه های گرد و فرم های لوله ای برجسته شده و همچنین به عنوان طراحی نئوتنیک شناخته می شود، مفهوم “نئوتنی”_ به معنی اغراق در ویژگی های کودکانه است_.  این نوع از اثاثیه می تواند به هر فضایی حس سرخوشی و شعف را  بیافزاید!

  1. تاق ها

دروازه های تاق دار از مشخصه های معمول در معماری سنتی است و امروزه نیز به لطف معماران و طراحان با اضافه کردن درهای خمیده، پنجره های گرد و آینه های قوسی به پروژه های طراحی داخلی، این سبک احیا شده است.  هم راستا با “طراحی چاق و پفکی” و “طراحی بیوفیلیک”، قوس ها به عنوان یک روش جدید برای افزودن منحنی و اشکال طبیعی به خانه هایمان، نه تنها از طریق طاق های واقعی بلکه از طریق نقش های تزئینی طراحی شده روی دیوارها، نیز ظاهر میشوند.

  1. کنج های کوچک مطالعه

اکنون که کار در منزل بیشتر شده است، انعطاف پذیری در خانه بیش از هر زمان دیگری مهم است. در این زمینه، محل کار حالت رسمی کمتری پیدا کرده و میتواند با سایر نقاط محل زندگی همخوانی داشته باشد. این امر منجر به ظهور کنج های مطالعه کوچکی شده است که در مبلمان و اثاثیه بزرگی ادغام شده اند مانند پنهان شدن در کمد یا اضافه شدن به قفسه کتابها.

  1. دستگیره های نامرئی برای یک آشپزخانه کاملاً یکپارچه

اخیراً مشاهده کرده ایم که چگونه در طراحی آشپزخانه کشوها و کابینت ها دستگیره دار (مخصوصاً کشو و کابینت های بزرگ) با کمد و کابینت های نامرئی جایگزین شده است. این وسایل شامل چفت های فشاری_یک وسیله مکانیکی یا مغناطیسی نصب شده در داخل کابینت است که به شما این امکان را امکان می دهد تا کابینت را با فشار دادن درب، باز کنید_ و دستگیره های داخلی _به طوری که شما می توانید کشوها را به کمک لبه های مورب داخلی، بکشید_ و سایر راه حل های ساده مانند دستگیره های مخفی_که در لبه بالایی هر درب چسبانده شده اند به طوری که فقط قسمت کوچکی خارج میشود_. هدف داشتن حداقل فضای با ظاهری یکپارچه و براق است.

  1. پله های ادغام شده با اثاثیه

به عنوان یک روش خلاقانه برای استفاده از فضای باقیمانده در زیر پله ها، در چندین پروژه طراحی داخلی، فضاهای انباری در آن اضافه کردند یا حتی آن را در طراحی با  اثاثیه بزرگتر ادغام کرده اند. مانند ادغام فضای زیر پله در یک محل کار یا ادغام در قفسه ها.

  1. حمام های رنگارنگ

به موازات استفاده مکرر از رنگهای روشن و پررنگ در دیوارها و مبلمان، حمام ها نیز به طور جسورانه اما زیبا رنگارنگ شده اند. دیگر نیازی نیست که حمام ها به رنگ سفید روشن باشند! معماران و طراحان، انرژی این فضاهای اساسی را از طریق رنگ هایی مانند صورتی روشن، زرد طلایی، آبی تیره و سبز زیتونی، بالا میبرند.

  1. نشیمن باز

فضاهای زندگی بیشتر باز و روان شده، و تفکیک رسمی فضاها کمتر میشود. ایده هایی مانند استفاده از پرده و صفحه های متحرک در فضای باز به عنوان یک راه حل برای پنهان کردن مناطق خاص با توجه به نحوه استفاده ما از فضاهای منزل، بسیار محبوب میشوند.

  1. استفاده از موزاییک مرمر  نما،  اما  نه فقط برای کفپوش

این کفپوش مرمر معمولی که بیش از ۵۰۰ سال پیش در خانه های ونیزی استفاده میشد، در دهه ۱۹۷۰ برای اولین بار به طراحی ها بازگشت. در سال ۲۰۱۹ ، مجدداً به طراحی ها بازگشته و بار دیگر در بین طراحان محبوب شده است. این موزاییک های مرمر نما که امروزه می بینیم ترکیبی از تراشه های بزرگتر از سنگ مرمر، کوارتز، گرانیت و شیشه است، با تراکم کمتر و ظاهر گرافیکی چشمگیرتر.

احتمالاً ما شاهد استفاده از این مواد در طول دهه آینده نیز خواهیم بود، اما نه تنها در کفپوش بلکه از آنها در آشپزخانه و اثاثیه اتاق نشیمن نیز استفاده میشود. این الگوی گرافیکی به صورت چاپ شده بر روی کاغذ دیواری ها، پارچه ها و حتی قالیچه های بافتنی نیز ظاهر خواهند شد!

  1. چوب و بتن در خالص ترین حالتشان

قرار دادن چوب و بتن به عنوان مواد اولیه بر روی دیوارها، سقف ها و کف روشی است که معماران و طراحان از آن برای دستیابی به گرما و ظرافت فضاهای داخلی استفاده میکنند بدون اینکه بودجه های زیادی نیاز باشد. ترکیبی از هر دو توانایی درگیر کردن تمام حواس فراتر از بینایی (به تنهایی) را دارد و همچنین دارای ویژگی های جذابی مانند دوام و نیاز به تعمیر و نگهداری کم،  نیز هست.

Rate this post

مطالب پیشنهادی

دیدگاه خود را بنویسید