سبک چینی و مشخصه های آن در معماری داخلی

توسط تحریریه گروه معماری هانس
531 بازدید

سبک چینی و مشخصه های آن در معماری داخلی

معرفی “سبک چینی و مشخصه های آن در معماری داخلی”

سبک چینی

(نگارگری و دیزاین قرمز)

شاید به حق بتوان سبک چینی را در معماری به عنوان معماری قرمز  (در کنار معماری سفید مدرن و معماری سیاه وغیره) رمزگذاری و تقسیم بندی کرد. چون یکی از دو خصوصیت بسیار مهم دیزاین چینی : ۱_ حضور گسترده رنگ قرمز لاکی در انواع مبلمان، صندلی، میز و کلیه کارهای چوبی داخلی و خارجی ساختمان و ۲_ نگارگری ها، نقاشی ها، تصویر سازی ها و نقشنگاری های روی دیوار ها است. که مجموعا یک هدف را پیگیری میکنند و آن دستیابی به موفقیت بزرگ همراه باآرامش (نماد گذاری با رنگ قرمز) در درون طبیعت زندگی (نماد گذاری با تابلو نقاشی های دیواری) است.

خصوصیات دیزاین چینی:

تک تک دیوار ها نقش بسیار مهمی را از منظر زیبایی شناسی در این گونه دیزاین ایفا میکنند.از این روی دیوار ها یک صفحه حائل و جدا کننده میان فضای خانه و طبیعت ، و یا همان درون از بیرون نیستند، بلکه به واسطه نگارگری ها تصویری دائمی و ماندگار از طبیعیتی هستند که در درون خانه رسوخ کرده است.

دیوار ها در معماری چینی به سادگی رها نمیشوند و همواره نقش پذیر هستند، نقشهایی از اسطوره ها و رخدادهای بزرگ تاریخی و اساطیری گرفته تا نمایی از طبیعت با مناظری ازدرختان کوتاه، گیاهان و کوه ها و دره های در هم تنیده. دیوار ها در اینجا به مثابه پنجره ای هستند که هنرمندانه تصاویر را در درون خانه جاودانه میکنند. به این دیوار نگاری ها می بایست خطاطی ها و خط نوشته هایی را هم که نمادی از فرهنگ بزرگ چینی هستند اضافه کرد تا بهتر بتوان درک کرد که یک دیوار در معماری چینی موزه ای است که در همه جای خانه وجود دارد و می بایست به آن توجه ای ویژه داشت.

همانگونه که قبلا نیز اشاره شد به حق معماری چین را باید معماری قرمز خواند. رنگ قرمز در فرهنگ چینی نمادی ازخوشبختی، شور، شعف و موفقیت است اصولا از طیف این رنگ به میزان زیادی در قاب بندی های چوبی دیوار و سقف ودکورهای چوبی و مبلمان و صندلی مخصوصا در اتاقهای خواب و سالن های غذاخوری استفاده میشود.

 دکوراسیون چینی:

در دکوراسیون به سبک چینی چه در مبلمان و چه در قاب بندی دیوار ها و دیوار سازی ها و نیز در لبه های سقف از چوبهایی با رنگهای قرمز لاکی و طیف تیره رنگ استفاده میشود.

دیوار ها علاوه بر اینکه دارای نقش نگاره هایی زیبا هستند میتوانندفقط به یک تابلو اکتفا کنند و یا حتی با محدود بودن منابع مالی در حد گچ بری و قاب بندی هندسی از گچ و چوب تزیین شوند.

مبل، میز، صندلی و تخت ها اغلب با چوب بامبو و مستطیل شکل و خشک ساخته میشوند و معمولا فاقد هر انحنا و یازاویه تندی هستند و همان گونه که بارها اشاره شد در رنگ بندی سیاه،قرمز لاکی، فندقی  و گاها با معرق کاری و جزییات زیبا طراحی و ساخته میشوند. از دیگر عناصر تزیینی چینی میتوان به انواع فانوس، تابلو نقاشی، گلدان های لوکس چینی،درختان کوتاه، طیف گسترده ای از شمع و جا شمعی و دیگر وسایل تزیینی و پر زرق و برق نام برد که در درون فضا هاجاگذاری میشوند.

عناصر ساختمانی:

سقف ها در دیزاین چینی اغلب به مانند سقفهای آپارتمانی در ایران به صورت چند بعدی و با اختلاف ارتفاع های پی در پی طراحی میشوند (شاید این نوع طراحی سقف کنونی در معماری ایران را ما به واسطه رابطه با کشور چین در سنوات اخیرکسب کرده باشیم) و نهایتا با رنگهای روشن و چوبهای تیره در لبه ها قاب بندی  تزیین میگردند.

چینی ها علاقه زیادی به پارکتهای چوبی برای کف سازی دارند ، چون از نظر فلسفی چوب تاثیر مهمی در گردش انرژی های مثبت و دفع انرژی های منفی فضا ها دارد ، از این روی اغلب از پارکتهای چوبی بدون فرش گسترده در کفسازی استفاده میکنند.

در اینجا به این نکته نیز باید اشاره کرد که در سالهای اخیر به سبب هزینه های اجرایی نقاشی دیواری و یا دیوار نگاره ها ویا تابلوهای با کیفیت ، معماران به جای استفاده از نقاشی های دیواری و یا خطاطی های اصیل از کاغذ دیواری های طرح دار و ظریف استفاده میکنند تا همان حس حضور طبیعت در درون خانه را تداعی کند ، هرچند بیان تلفیق سبک چینی با عناصر وسبک مدرن خود نیاز به فرصت و مبحثی جدید دارد اما باز عناصر مهم سبک چینی (چوب،سفال و دیوار نگاره و رنگ قرمز)با شیوه های جدید  در نمونه معماری های جدید چینی نیز به قوت خود باقی مانده است.

Rate this post

مطالب پیشنهادی

دیدگاه خود را بنویسید