سبک ژاپنی و خصوصیات آن در دکوراسیون داخلی

توسط تحریریه گروه معماری هانس
694 بازدید

سبک ژاپنی و خصوصیات آن در دکوراسیون داخلی

معرفی “سبک ژاپنی و خصوصیات آن در دکوراسیون داخلی”

سبک ژاپنی

(نمایش طبیعت اشیا با خلوت ترین سبک)

باید تاکید کرد در این سبک هر عنصری همزمان میبایست هم حامل مفاهیم عمیق باشد هم حامل زیبایی بصری.

مهمترین عناصر این سبک عبارت اند از :

۱_نظم و ترتیب
۲_حفظ و نمایش تعادل
۳_نمایش آداب و رسوم
۴_عشق به همراه زیبایی طبیعی به عنوان ماهیت زندگی.

خصوصیات کلی :

۱_ استفاده طبیعت در درون خانه ، مثل ، گیاهان سنتی ژاپنی و شرقی از قبیل بونسای و بامبو که برگهایی کاملا سبز ، شفاف و روشن دارند.

۲ پنجره های وسیع و گسترده برای بهرمندی از مناظر زیبای طبیعت بیرون با درهای کشویی بزرگ که حتی موقع باز شدن کوچکترین فضای داخلی را نیز غیر کاربردی و بلا استفاده نکند و مفهوما هیچ چیز در طبیعت اضافه  نیست.

۳_ عنصر آب در طراحی داخلی ژاپنی اهمیت بسیار زیادی دارد.

این بهره مندی میتواند به صورت فواره ها، آبنماها،سنگ آب ها که آب را به گردش در می آورند و دوشهای بارانی و حتی وان  در طراحی داخلی باشد.

از این روی و با این تفاسیر حمام به عنوان یکی از مکانهایی که آب به وفور در آن استفاده میشود جزو عناصر شاخص این معماری به شمار میرود.

حمام در این سبک نمادی از زیبایی و نمایش طبیعی بدن، پاکیزگی جسم و سلامت روح و جریان مداوم زندگی است ، از این روی در طراحی آن معمولا بیشترین خلاقیتها اعمال میشود.

۴_ (شوجی) ها یا همان درهای کشویی که پیشتر نیز اشاره کوتاهی به وجود آنها در این سبک کردیم جزو عناصر شاخص در این نوع دیزاین است.

در اصل شوجی ها فقط در نیستند که مرتب باز یا بسته بشوند بلکه همزمان حائل و دیوارهایی هستند که به خوبی برای تغییر فضای داخلی، برای بزرگتر یا کوچکتر کردن آنها جا به جا میشوند.

از این روی شوجی ها قبل از آنکه درب محسوب شوند نوعی صفحات تقسیم کننده فضا ها هستند.

۵_ در سبک ژاپنی تا حد امکان کلیه دیوار ها، درها، شوجی ها، قابها و کفپوشها از انواع چوب ،( افرا و سرو و بامبو ) ساخته میشوند.

( این دقیقا برعکس سبک روستیک ، که اکثرا از چوبهای سنگین گردو، بلوط و کاج استفاده میکنند)

استفاده از کفپوشهای سنگی نامنظم و حتی قلوه ای و برجسته مخصوصا در ورودی ها در این سبک بسیار رایج است.

۶_ نکته بسیار مهم در چیدمان مبلمان و دکوراسیون ژاپنی ، برخلاف سبکهای آمریکایی و اروپایی، کلیه وسایل ومبلمان در وسط و مرکز فضای اتاق و یا نشیمن قرار میگیرد ، نه در جوار دیوار ها.

میزهای کوتاه با چوبهایی با رنگهای تیره وقهوه ای سوخته و کوسن های راحت و ساده به عنوان مبل برای نشیمن از رایج ترین مبلمان های این سبک به شمار میرود.

قاب بندی های دیوار ها و پنجره ها و خط نویسی شرقی و گلدانها و بالشتکها  با رنگهای متنوع قرمز آتشی و انواع آبی و نهایتا تاتمی (زیر اندازهای ژاپنی) همگی عناصری هستند که با حضورشان در این سبک میخواهند مفهومی عمیق تر از زندگی به سبک طبیعت را بیان کنند.

Rate this post

مطالب پیشنهادی

دیدگاه خود را بنویسید