عناصر هفتگانه در طراحی داخلی کدام اند ؟

توسط تحریریه گروه معماری هانس
272 بازدید

عناصر هفتگانه طراحی داخلی

در اینجا به بررسی “عناصر هفتگانه در طراحی داخلی کدام اند ؟” می پردازیم.

طراحی داخلی به همان اندازه که یک هنر است یک دانش نیز محسوب می گردد. طراحان داخلی حرفه ای معولا تعدادی از قوانین و قواعد رسمی را بکار می برند تا بتواند فضاهای زیبا و چشمگیری خلق نمایند.
این قواعد با نام عناصر هفتگانه طراحی داخلی شناخته می شوند. با درک اینکه این عناصر چه هستند و به چه نحوی عمل می نمایند شما نیز میتوانید هر فضایی را تغییر بدهید تا فضایی زیبا و چشم نواز ایجاد نمایید.

عناصر هفتگانه عبارتند از :

فضا، خطوط، فرم، نور ، بافت، رنگ و الگو.

۱. فضا :

یکی از مهمترین جنبه های هر طراحی داخلی می باشد و به دو دسته تقسیم می شود. فضاهای مثبت و فضاهای منفی. فضاهای مثبت شامل مبلمان و سایر اشیاء می باشند و فضاهای منفی به سادگی فضاهای خالی می باشند.
طراحی های مختلف استفاده های متفاوتی از فضاها می نمایند. برای مثال یک طراحی با رویکرد مینیمال فضاهای منفی بیشتری استفاده می نماید. چالش طراحی ایجاد بالانس و هارمونی بین این دو دسته فضا می باشد که فضای ما نه خیلی شلوغ باشد نه خیلی خالی. این جنبه طراحی از نوع کاربری فضا و نیز اتنظار ما از نما و احساس فضا تاثیر می پذیرد.

۲. خطوط :

طراحان داخلی با استفاده از خطوط چشمان ناظر را در اطاق ها هدایت می نمایند. سه خط اصلی وجود دارد. خطوط افقی عمودی و دینامیک یا پویا.
خطوط افقی اتمسفری آرام و احساس ثبات و رسمی بودن را در یک اطاق القا می نمایند. این خطوط بواسطه میزهای و سایر سطوحی که باعث میشوند اطاق عریض تر و طویل تر بنظر بیایند ایجاد می شود.
خطوط عمودی نا خودآگاه باعث میشوند تا نگاه شما به بالا کشیده شود که باعث ایجاد توهمی از بلندتر بودن فضا می شوند. خطوط عمودی توسط پنجره ها و چهارچوب درها ایجاد می شوند.
خطوط داینامیک یا پویا خطوط منحنی قطری و یا زیگزاگی هستند که توجه شما را جلی می نمایند و حسی از حرکت و انرژی القا می نمایند. این خطوط را میتوانید در سازه هایی چون پله ها بیابید. توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از خطوط دینامیک میتواند نتیجه مطلوبی در بر نداشته باشد.

۳. فرم :

فرم ناظر به شکل اطاق و نیز اشیاء داخل آن میباشد. فرم می تواند به صورت هندسی یعنی خطوط تیز لبه های دایره ای نیز شکل های دست ساز بشر باشد و یا میتواند طبیعی یعنی به شکلی که گویا ساخته طبیعت است باشد.

 

۴. نور :

نورهای مصنوعی و یا طبیعی یکی از جنبه های حیاتی هر فضایی هستند. در کنار اهداف کارکردی نورها میتوانند مود و اتمسفر هر اطاقی را تنظیم نمایند. نورها همچنین می توانند رنگ و بافت و خطوط را نیز بازتعریف نمایند. سه نوع نور وجود دارد. اول نور کارکردی که نورلازم جهت انجام فعالیت های مورد نیاز را فراهم می آورد.

دوم نورهای تاکیدی که نور را بر یک شی یا یک نقطه از فضا متمرکز می نمایند تا آن شی یا فضا برجسته سازی شود. نورهای پسزمینه یا بک لایت و نورهایی که پایین به بالا تابیده میشوند نمونه ای از این نورها هستند. سوم نورهای مودی که باعث تنظیم مود و اتمسفر فضا می گردند. در هنگام نورپردازی لازم است به فعالیتی که در اطاق صورت میگیرد توجه کنیم. برای مثال در یک اطاق مطالعه ما به میزان زیادی نور احتیاج داریم تا افراد به راحتی بتواند به فعالیت خود بپردازند در حالی که در اطاق پذیرایی نیاز نورهایی داریم که فضای ارامش بخشی ایجاد نمایند.

 

۵. بافت :

بافت ناظر به احساس و نمایی است که ما از اشیا یا سطوح می گیریم و معمولا این جنبه مهم مورد توجه قرار نمیگیرد. بافت های شیشه ای صاف و یا زیر می توانند به فضا عمق ببخشند. بافت به دو دسته کلی تقسیم میشود. بافت واقعی مانند حس نرمی الیاف ابریشم و بافت بصری مانند احساسی که از یک کاغذ دیواری با طرح سنگ در ما تداعی می شود و توهم سطحی سخت و سنگی در ما ایجاد مینماید.

 

۶. رنگ :

نا گفته مشخص است که رنگ یکی از مهمترین جنبه های طراحی داخلی است که مود و اتمسفر فضا را تنظیم می نماید. رنگ ها احساسات ما را تحریک می نمایند باعث به خاطر اوردن خاطرات میشوند ومی توانند الهام بخش ما باشند. برای مثال رنگ سبز تداعی کننده صلح و آرامش است. رنگ آبی نیز تداعی گر آسودگی است و همچنین تاثیر آرامش بخشی دارد. بنفش نشانگر لوکس بودن و رمزآلود بودن است در حالی که رنگ قهوه ای می تواند وسوسه انگیز و فریبنده باشد.

۷. الگو :

الگو ها به همراه رنگ ها استفاده می شوند و باعث جذابتر شدن اطاق می گردند. الگوها مجموعه ای از خطوط و شکل ها می باشند که میتوانند هرجایی مورد استفاده قرار بگیرند. روی کوسن ها ، روی سقف ، بر روی پله ها ، فریم و قاب عکس ها ، پرده ها . الگو ها باعث روح بخشی به فضا می گردند.

Rate this post

مطالب پیشنهادی

دیدگاه خود را بنویسید