اصطلاحات پر کاربرد در معماری داخلی

توسط تحریریه گروه معماری هانس
223 بازدید

اصطلاحات پر کاربرد در معماری داخلی

معماران عزیز در معماری داخلی  اصطلاحاتی را به کار می­برند که اکنون به ­طور مختصر و مفید شما را با ۹ مورد از اصطلاحات پر کاربرد در معماری داخلی  آشنا می­کنیم.

  • پلان یا نقشه ساختمان
  • اِستراکچر ساختمان
  • دیزاین
  • اکسیس
  • فرآیند طراحی
  • نمای خارجی
  • نور گیر
  • بتن مسلح
  • ساختمان

 ۱.پلان یا نقشه ساختمان

یکی از اصطلاحات پر کاربرد در این رشته است. در واقع نقشه­ ی ساختمان یا پلان ساختمان، یک طرح فرضی از ساختمان می­باشد که در این­جا است که مهندس معمار شروع به ایده ­پردازی­ های اولیه و سپس تقسیم­ بندی فضا در معماری داخلی می­کند.

در این پلان­ ها تمام اطلاعات و جزئیات لازم برای ساخت و ساز یک بنا را می­توان مشاهده نمود.

۲.اِستراکچر ساختمان

بعد از مورد اول، استراکچر اصطلاح رایج آن­ها است که توسط معمار، طراحی و مهندسی شده را تحویل می­دهد.

در اصل وظیفه ­ی استراکچر تحمل کردن بخشی از حجم وارد شده به ساختمان است. به شکل­ های گوناگون این حجم از بار را به اطراف منتقل می­کند تا از فشار به سازه بکاهد. پس استراکچر ساختمان در نقش یک محافظ عمل می­کند.

۳.دیزاین

دیزاین یا دیزاین خانه، اصطلاحی در معماری داخلی است که طراح با رعایت اصول فنّی و تخصصی، با حس خلاقانه ­ی زیباشناسی و با فلسفه­ ی تأثیر رنگ­ها در معماری ­داخلی، به طراحی فضایی که در اختیارش قرار گرفته است می­پردازد.

پس دیزاین از سمتی مانند معماری، با اجزا و عناصر تشکیل دهنده­ ی یک ساختمان درگیر است و از سمتی دیگر مانند طراحی داخلی، بر فضای موجود متمرکز است.

۴. اسکیس

همان ایده ­پردازی در معماری داخلی است. اسکیس ایده­ ی در حال عبور از ذهن معمار یا طراح می­باشد که اگر همان لحظه­ آن را بر روی کاغذپوستی به رشته­ ی تحریر درنیاورد، از ذهنش پاک می­شود. اسکیس در نهایت می­ بایست با فرآیند طراحی به مرحله ­­ی پلان ساختمان برسد تا در واقعیت بنا شود.

۵. فرآیند طراحی

دارای سلسله مراتبی است که به دیدگاه معماران و طراحان داخلی این­گونه تعریف می­شود: مهم­ترین بخش از این فرآیند، شناخت مسئله، یافتن راه­ حل، ارزیابی و در نهایت انتخاب جوابی درست از مسئله است.

پس به مجموعه کارهای به­ هم پیوسته ­ای گفته می­شود که هدفش پیوند دادن راه­ حل ­ها و انجام سلسه مراتب منطقی­ برای فعالیت­ های اجرایی و رسیدن به نتایجی خاص است.

۶. نمای خارجی

از اسم این اصطلاح مشخص است که مهندسی­ های لازم بر خارج از ساختمان مد نظر، تمرکز دارد.

نمای خارجی اولین جایی است که در نظر عوام مردم ظاهر می­شود. در فرآیند طراحی یک ساختمان، نمای خارجی نقش مهمی دارد. به تعریفی دیگر: نمای خارجی، نمایاندن چارچوب ظاهری یک ساختمان را برعهده دارد.

۷. نورگیر

کسی نیست که با این اسم آشنایی نداشته باشد. پس نیازی به توضیح زیاد نیست و تنها می­توان این را گفت که نورگیر نیز در پلان ساختمان با تقسیم بندی فضا برای به جریان درآمدن هوا و نور رسانی در معماری­ داخلی، باید و حتماً مورد توجه قرار بگیرد.

نورگیر در قسمت­ هایی مثل: اتاق پذیرایی، اتاق ­خواب، سرویس بهداشتی و از همه مهم ­تر آشپزخانه به کار می­رود.

۸. بتن مسلح

نوع خاصی از دسته ­های بتن است که با عیاری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در متر مکعب، از سیمان گفته می­شود. درون این بتن­ ها میل­گردهایی مقاوم یا آرماتور قرارگرفته که با جاسازی این میل­گردها در این بتن ­ها، به افزایش مقاومت و محکم بودن بتن کمک می­کند. در نهایت استقامت و استراکچر ساختمان را بالا می­برد.

۹. ساختمان

آخرین اصطلاح، ساختمان است که ما در طول سخنان­مان نامش را بسیار آوردیم و خوب است که توضیحی هم درباره­ی این اصطلاح بدهیم.

ساختمان به هرنوع استخوان بندی ­ای که دارای یک سقف و متکی بر چندین ستون یا دیوار باشد گفته می­شود. کاربرد آن برای سرپناه بودن، محل اقامت و زندگی، حافظ جان و مال انسان ­ها است.

Rate this post

مطالب پیشنهادی

دیدگاه خود را بنویسید